fredag 25 september 2009

Hur går vi vidare med våra demokratiska ideal?

Frågan är hur vi går vidare med våra demokratiska ideal och liknande strategier ifråga om digitala resurser? Det frågar sig Lina Ydrefelt, som driver bloggen "En okuvlig bibliotekarie", och har skrivit ett avsnitt i 40-årsjubilerande Föreningen BiS (Biblioteken i samhället) skrift "BiS 40 år en ny förening är nödvändig".

Folkbiblioteken - viktigare än någonsin. Så lyder rubriken på Linas avsnitt, där hon tar upp en mycket viktig fråga, nämligen att bibliotekens kamp för yttrandefrihet och integritet måste vidgas till att omfatta även den digitala informationen. Här ett citat från boken:

"....När skall vi kräva och arbeta för att samhälleliga, offentliga initiativ tar större plats på våra digitala arenor? Att surfande unga skall möta oss ute i sin verklighet? Att vi protesterar mot lagar som kränker användarnas integritet och att vi agerar kraftfullt mot censur och nedstängning av webbplatser och enskilda hemsidor. Böckerna står på långa rader och älskas villkorslöst. Voltaires ord om att jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka din åsikt oavsett om jag håller med eller ej - den frasen fungerar även i dag. Men för att vi ska fylla denna viktiga roll måste vi tillsammans ta ansvar för att se hela spektrat: Att arbeta som bibliotekarie betyder att ha sagostunder, spela gitarr och ha författarbesök. Men kära kollegor, horisonten behöver vidgas och IPRED, FRA och bibliotekens registrering och filtrering av användarnas nätanvändning bli en del av vår historia; en del av vår kamp och inte som nu- en cyberslask som vi inte anser angår oss. Ibland är demokratin och integriteten viktig. Ibland inte. I biblioteksdebatten handlar det fortfarande snarast om våra tryckta medier."
Läs hela avsnittet på Linas blogg
Läs också mitt inlägg om biblioteken och yttrandefriheten

1 kommentar:

  1. Anonym26/9/09

    Jag trodde jag var uppdaterad med biblioteksbloggar - men icke. Efter dina rader här har jag gått runt hos andra - i två timmar! Nu är det mycket griller i huvet! Vet inte alls vad jag vill med bibliotek längre. Eller... jo, jag vet nog men jag har ingen aning hur jag ska få det att luta åt det hållet. Jag återkommer till dig.
    /ingridcarlsson motala

    SvaraRadera