måndag 13 september 2010

En skärrad pristagare...

Jag har fått en fint pris, Greta Renborgs marknadsföringspris, och det är otroligt hedrande. Men jag känner mig också en smula skärrad...

Hur ska jag t.ex. någonsin kunna leva upp till den fantastiska prismotiveringen: "Passionerat och nydanande arbetar hon aktivt för att motverka digitala klyftor och digital analfabetism. Med hjälp av ny teknik verkar hon för tillgänglighet i demokratisk, folkbildande och läsfrämjande anda och visar vilken viktig roll biblioteken spelar också i vårt uppkopplade samhälle."

Är det jag? Vem har kunnat formulera dessa smickrande, men samtidigt uppfordrande, rader - om mig? Kan man ens ta det på allvar? "Passionerat och nydanande"... Jo, jag tackar jag! Törs man stå upp för det, eller ska jag ducka och skylla på olycksfall i arbetet...?

Jag vacklar mellan att vara himlastormande glad över denna utmärkelse (och för motiveringen!), till att känna mig som en "bluff" som snart kommer att bli avslöjad... Jag menar, jag har ju inte gjort mer än någon annan, och på min arbetsplats jobbar vi alla i denna anda, så varför ska just jag stå i rampljuset?

För att inte tala om alla andra passionerade biblioteksmänniskor som finns runt om i detta avlånga land... ni förtjänar också att lyftas fram !!!

Samtidigt kan man ju inte bara låstas som ingenting om man får ett sånt här fint pris, med en sådan motivering... Det finns något uppfordrande i det! Jag vill ju inte göra juryn besviken... (tänk om dom misstog sig i alla fall)...

Jag är också väldigt glad för alla grattishälsningar, på mejl, telefon, fejsbok, sms, på jobbet... TACK !!! ...där finns mycket genuin värme och glädje...

Särskilt glad är jag för Lina Ydrefelts hälsning på fejsbok: "Hej Birgitta! Jag hoppas min magkänsla är rätt och att priset till dig även för många av oss andra är ett erkännande vi länge väntat på. En ny offentlig blick i biblioteksvärlden där man slutligen börjat ta till sig olika perspektiv på läsande, lärande, kunskap och delad kultur. Stort, varmt grattis. Skickar dig en virtuell flaska vin att njuta av till kvällen :)".

Delad glädje, alltså !!!

Läs mer om priset på biblioteksföreningens hemsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar